emailadres wachtwoord

Academische basisschool

Sinds januari 2007 werken we actief aan de ontwikkeling van ‘onze’ academische basisschool. 
Een academische basisschool is ‘een school die schoolontwikkeling en innovatie (vernieuwing) verbindt met praktijkonderzoek, scholing en het opleiden op de werkplek van nieuw en zittend personeel.’
 
Er wordt bij ons veel praktijkgericht onderzoek uitgevoerd, door studenten, maar ook door leden van ons team. Het onderzoek is gekoppeld aan schoolontwikkeling en innovatie en heeft als doel de kwaliteit van het handelen van leerkrachten te verbeteren.
Bij het doen van onderzoek worden we begeleid door de RUG (Rijksuniversiteit Groningen). Het is niet zo dat we uw kind(eren) blootstellen aan allerlei wetenschappelijke experimenten, maar we bekijken samen met de leerkrachten, studenten en wetenschappers op welke terreinen we ons onderwijs verder kunnen verbeteren en wat daarvoor de beste manier is.

Er is bij ons bijvoorbeeld onderzoek gedaan om de resultaten op het gebied van het technisch lezen verder te verbeteren, naar verschillende signaleringsinstrumenten voor hoogbegaafdheid en naar het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs in begrijpend lezen.

We hebben doorlopend groepen studenten op school die ook onderzoek verrichten naar de kwaliteit van ons onderwijs. U moet hierbij denken aan onderzoeken die te maken hebben met het pedagogisch klimaat op school of het didactisch handelen van de leerkrachten. Studenten sluiten hun onderzoek altijd af met het doen van aanbevelingen naar het team. Net als academische ziekenhuizen in de gezondheidszorg zijn academische basisscholen in het primair onderwijs belangrijke kennisknooppunten.

Naast het doen van onderzoek hebben we ook het werkplekleren als één van de takken. Linda Mulder is bij ons één dagdeel vrij geroosterd om studenten te begeleiden. Zij is een leerkracht die zich gespecialiseerd heeft in het begeleiden van studenten het ondersteunen van haar collega’s met betrekking tot het begeleiden van studenten. Daar waar reguliere studenten werken met fictieve casussen, krijgen studenten op onze school de gelegenheid om vanuit praktijksituaties te werken aan hun opdrachten.

Als academische basisschool willen wij een lerende organisatie zijn. Iedereen leert er met, door en van elkaar: studenten van alle opleidingsjaren, leerkrachten, directie, opleidingsdocenten en onderzoekers.